Google Translate
Microsoft Translate
Tryggare idrott - Krav på utdrag ur belastningsregistret från den 1 januari 2020
Beslutet togs under Riksidrottsmötet 2019 (RIM) om att föreningar i Sverige ska begära begränsat registerutdrag ur belastningsregistret för den som anställs, har ideella uppdrag eller andra uppdrag i föreningen som innefattar direkt och regelbunden kontakt med barn. Beslutet träder i kraft den 1 januari 2020.Registerutdrag rekommenderas begäras kontinuerligt i föreningar och ska alltid begäras vid nytillsättningar.
Det är föreningen som är ansvarig för att kontrollen av ledarnas utdrag genomförs. Den enskilde ledaren ska begära utdrag från Polisen och visa upp det för sin förening. Föreningen ska enbart kontrollera utdraget och dokumentera att kontrollen har genomförts. Inga utdrag ska arkiveras av föreningen.
RF ger på sin hemsida information till ledare i SF och DF kring beslutet avseende vad som gäller föreningens skyldighet att kontrollera registerutdrag och hur föreningen kan arbeta med detta.
Läs mer om beslutet här
Här finns ett antal frågor och svar från RF angående begränsade registerutdrag som kan vara vägledande i arbetet
Ansök om registerutdrag på Polisens webbplats
Här finns lathund för idrottsföreningar (IF) om hantering av registerutdrag
Här finns lathund för specialidrottsförbund (SF) om hantering av registerutdrag
Blankett uppvisat registerutdrag: Ladda ner blankett där ni kan göra era noteringar om att utdrag är uppvisat (xlsx, pdf)
Har ni frågor? Vänd er till någon av nedanstående ansvariga hos SBGF
Extramaterial.Se bilder från Inomhus-SM Lyssna på Mediaspikens podcast med avsnitt av den nya generalsekreteraren Lena Lindahl samt med Carl-Johan RynerLäs äldre nummer av tidningen härANSLAGSTAVLAN_________________
besöksräknare
Besöksadress: H-Huset, Håstaholmen824 42 Hudiksvall
Svenska Bangolfförbundet
Svenska bangolfförbundets ungdomssida